مدیركل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان تشریح كرد

مهم ترین علل رجوع جوانان به مراكز مشاوره

مهم ترین علل رجوع جوانان به مراكز مشاوره

به گزارش بلاگ سان مدیركل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان مهم ترین علل رجوع افراد به مراكز مشاوره را اختلافات خانوادگی، اعتیاد، افسردگی و غیره دانست.


به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، اعظم کریمی در شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان با عرضه گزارشی از مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج، با اشاره به مستندات قانونی در مورد ایجاد و راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، به سیاست های کلی خانواده، ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید و خاطرنشان کرد: طبق آئین نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره مصوب هیأت وزیران و بند (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، در خصوص «آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده ها قبل، حین و دست کم پنج سال بعد از ازدواج و بر مبنای بخشنامه شهریور ماه ۱۳۹۷ هیئت وزیران وزارت ورزش و جوانان بعنوان متولی اصلی آموزش های قبل از ازدواج برای جوانان غیر دانشجو و همکار سایر دستگاه ها در آموزش های حین و بعد ازدواج تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده با مجوز وزارت ورزش و جوانان در ۳۱ استان کشور فعال می باشند اضافه کرد: تهران با ۱۲۲ مرکز در بالاترین و استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و یزد با ۲ مرکز در انتهای جدول آماری قرار دارند. وی جمع کل اقدامات مراکز مشاوره ازدواج و خانواده ویژه دوران کرونا را حدود ۴۴ هزار مورد عنوان و خاطرنشان کرد: این مراکز حدود ۲۰ هزار مشاوره تلفنی، بیشتر از ۱۲ هزار مشاوره مجازی و بیشتر از ۴ هزار و پانصد خدمات مشاوره حضوری به مردم عرضه کرده اند و بیشتر از هزار و پانصد مورد با سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت همکاری داشتند.

کریمی با اشاره به اینکه مشاوران و روانشناسان این مراکز حدود هزار و ۹۰۰ گفت و گوی زنده مجازی با افراد مختلف انجام داده اند، افزود: این مراکز علاوه بر عرضه خدمات به صورت تلفنی، حضوری و مجازی، حدود چهار هزار خدمات رسانه ای شامل کلیپ ها، موشن گرافی ها، مصاحبه ها، فیلم ها، پوسترها و لایو هایی هم تهیه و در بسترهای مجازی در اختیار عموم مردم قرار دادند. مهم ترین مشکلات رجوع کنندگان به مراکز مشاوره خانواده وی با اشاره بر عمده مشکلات جوانان و خانواده در رفتن به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده بیان نمود: درگیری های شخصی در زوج ها یا خانواده ها، ایجاد یا حفظ رابطه عاشقانه سالم در تمام مراحل، مشکلات رفتاری در کودکان، طلاق یا جدایی، سوء مصرف مواد یا اعتیاد است. همینطور مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب، تجربه شکست در زندگی زناشویی و غیره از دیگر موارد و مشکلات جوانان در رفتن به این مراکز است. جوانان در آستانه ازدواج، بیشترین رجوع کنندگان به مراکز مشاوره کریمی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی بیشتر مبادرت به مشاوره قبل از ازدواج می کنند، بیان نمود: از دید مدیران این مراکز، پیشنهاد خانواده یا سفارش های دیگران و آگاهان جامعه برای مشاوره قبل از ازدواج، آگاهی از اهمیت مشاوره از راه رسانه ها، سطح اجتماعی و تحصیلات در این مراجعات موثر است و همینطور کسانی که در ازدواج تردید دارند، افرادی که مدتی است از رابطه آنها می گذرد و گرفتار مشکل شده اند، افرادی که در معرض خطر یک ازدواج ناموفق هستند و مشکلات ارتباطی دارند بیشتر به این مراکز رجوع می کنند. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره قبل از ازدواج را برشمرد و خاطرنشان کرد: ترغیب و ترویج آگاهی بخشی از راه رسانه های ارتباط جمعی در چارچوب نمایش، مستند، سریال و در چارچوب آموزش در مدارس و دانشگاه ها، فراهم آمدن زمینه اشتغال برای جوانان، معرفی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به جوانان و خانواده ها، عرضه سوبسید جهت استفاده از خدمات مشاوره ای ازدواج شامل بیمه شدن خدمات مشاوره قبل از ازدواج، ثبت عقد زوجین مشروط به گذراندن دوره های آموزشی قبل از ازدواج و معرفی کارشناسان مجرب مهمترین راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره قبل از ازدواج هستند. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به تشریح وضعیت مشاوره ازدواج و خانواده از دید مدیران مراکز تخصصی مشاوره پرداخت و اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد مدیران و کادر متخصص شاغل در مراکز مشاوره دارای مدرک دکتری، عضو هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور، دارای بیشتر از ۲۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه های و عرضه خدمات مشاوره به جوانان و خانواده ها هستند و عمدتاً میانگین سنی آنها ۴۰ سال است، بنابراین استفاده از دانش و تجربه این متخصصان در جهت کاهش صدمه های اجتماعی به سیاست گذاران، مسؤلان و برنامه ریزان ضروری می باشد. کریمی تصریح کرد: بر مبنای نظر سنجی ها، مصاحبه ها و گفتگو های انجام شده، این مدیران مشکلات گوناگونی در حوزه فعالیت خود عنوان نموده اند که خیلی از این مسائل و مشکلات عمدتاً مسائلی هستند که بسیاری از اوقات از چشم نهادهای سیاست گذار و تصمیم گیرنده دور مانده و ضروری است در این موارد اقدامات مؤثری انجام پذیرد. وی به مسائل و مشکلات مدیران مراکز برای عرضه خدمات بهتر به جوانان و خانواده ها اشاره کرده و اظهار داشت: عدم تأمین هزینه های مشاوره از جانب مردم، عدم آگاهی مردم از اهمیت و لزوم مشاوره در هر یک از مراحل مهم زندگی، فقر اقتصادی و فرهنگی بویژه در مناطق محروم، عدم حمایت های قانونی از مراکز مشاوره، مشکلات مالی مراکز و نبود تبلیغات و اطلاع رسانی کافی در حوزه عرضه خدمات مشاوره ای از مهمترین این مشکلات هستند. کریمی در بخش دیگری از سخنانش به اهم اقدامات دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در مورد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اشاره نمود و اظهار داشت: برگزاری دو دوره دانش افزایی برای مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از راه ادارات کل ورزش و جوانان استان ها، پیگیری و استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در برنامه های کاهش طلاق قوه قضائیه، افتتاح مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان ها، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به تخلفات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، بهبود و توسعه سامانه الکترونیک صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و پیگیری دو امضاء شدن مجوزهای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از مهمترین اقدامات این دفتر هستند. وی به دو دوره ملی دانش افزایی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان های فارس و گیلان پارسال اشاره نمود و اظهار داشت: این دوره ها با هدف دانش افزایی و بازآموزی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برگزار گردید که در دوره اول ۸۵ نفر و در دوره دوم ۱۲۰ نفر از مدیران مراکز حضور داشتند و بیشتر برای مراکزی بود که طی سال ۹۸ مجوز فعالیت خویش را دریافت نمودند که ۹۹ درصد از شرکت کنندگان علاقه مند به تداوم و پویایی برنامه های آموزشی به صورت ادواری و استفاده از اساتید برجسته و مدت زمان بیشتری این دوره ها بودند. کریمی در مورد برنامه های آتی دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان برای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده هم اظهار داشت: تداوم دوره های دانش افزایی برای مدیران و روان شناسان و مشاوران شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا، زمینه سازی برای حضور مراکز در فضای مجازی از قبیل اینستاگرام و برنامه های لایو، استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در فضای مجازی با عنایت به مسائل نوظهور جوانان و زوجین جوان بخصوص در دوران کرونا، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، تهیه بانک اطلاعاتی متخصصان شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده بر مبنای حیطه فعالیت آنان و در اختیار رسانه ها قرار دادن این بانک اطلاعاتی از برنامه های آینده این دفتر است. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در مورد فعالیت ها و اقدامات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در دوران شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا، مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در صف اول خدمات رسانی برای رفع نگرانی ها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا قرار داشته و خدمات گسترده ای با امکانات محدود و مجانی به صورت تلفنی- مجازی و حضوری انجام داده اند و نقش بسیار فعالی در کاهش و کنترل اضطراب و کاهش تبعات ناشی از وسواس های فکری و عملی داشته و دارند.

1399/03/25
15:59:35
5.0 / 5
1625
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
sunblog