مدیركل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان تشریح كرد

مهم ترین دلیلهای مراجعه جوانان به مراكز مشاوره

مهم ترین دلیلهای مراجعه جوانان به مراكز مشاوره

بلاگ سان: مدیركل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان مهم ترین دلیلهای مراجعه افراد به مراكز مشاوره را اختلافات خانوادگی، اعتیاد، افسردگی و غیره دانست.


به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، اعظم کریمی در شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان با ارائه گزارشی از مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج، با اشاره به مستندات قانونی درباب ایجاد و راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، به سیاست های کلی خانواده، ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید و اشاره کرد: طبق بخشنامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره مصوب هیأت وزیران و بند (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، در خصوص «آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده ها قبل، حین و دست کم پنج سال بعد از ازدواج و برمبنای بخشنامه شهریور ماه ۱۳۹۷ هیئت وزیران وزارت ورزش و جوانان بعنوان متولی اصلی آموزش های قبل از ازدواج برای جوانان غیر دانشجو و همکار سایر دستگاه ها در آموزش های حین و بعد ازدواج تعیین شده است.

وی با اعلان اینکه ۳۰۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده با مجوز وزارت ورزش و جوانان در ۳۱ استان کشور فعال می باشند اضافه کرد: تهران با ۱۲۲ مرکز در بالاترین و استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و یزد با ۲ مرکز در انتهای جدول آماری قرار دارند. وی جمع کل اقدامات مراکز مشاوره ازدواج و خانواده ویژه دوران کرونا را حدود ۴۴ هزار مورد عنوان و اشاره کرد: این مراکز حدود ۲۰ هزار مشاوره تلفنی، بیش از ۱۲ هزار مشاوره مجازی و بیش از ۴ هزار و پانصد خدمات مشاوره حضوری به مردم عرضه کرده اند و بیش از هزار و پانصد مورد با سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت همکاری داشتند.

کریمی با اعلان اینکه مشاوران و روانشناسان این مراکز حدود هزار و ۹۰۰ گفت و گوی زنده مجازی با افراد مختلف انجام داده اند، افزود: این مراکز علاوه بر ارائه خدمات به صورت تلفنی، حضوری و مجازی، حدود چهار هزار خدمات رسانه ای شامل کلیپ ها، موشن گرافی ها، مصاحبه ها، فیلم ها، پوسترها و لایو هایی نیز تهیه و در بسترهای مجازی در اختیار عموم مردم قرار دادند. مهم ترین مشکلات مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره خانواده وی با اشاره بر عمده مشکلات جوانان و خانواده در مراجعه به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده بیان کرد: درگیری های شخصی در زوج ها یا خانواده ها، ایجاد یا حفظ رابطه عاشقانه سالم در تمام مراحل، مشکلات رفتاری در کودکان، طلاق یا جدایی، سوء مصرف مواد یا اعتیاد است. همین طور مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب، تجربه شکست در زندگی زناشویی و غیره از دیگر موارد و مشکلات جوانان در مراجعه به این مراکز است. جوانان در آستانه ازدواج، بیشترین مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره کریمی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی بیشتر مبادرت به مشاوره قبل از ازدواج می کنند، بیان کرد: از دید مدیران این مراکز، پیشنهاد خانواده یا سفارش های دیگران و آگاهان جامعه برای مشاوره قبل از ازدواج، آگاهی از اهمیت مشاوره بوسیله رسانه ها، سطح اجتماعی و تحصیلات در این مراجعات موثر است و همین طور کسانی که در ازدواج تردید دارند، افرادی که مدتی است از رابطه آنها می گذرد و گرفتار مشکل شده اند، افرادی که در معرض خطر یک ازدواج ناموفق هستند و مشکلات ارتباطی دارند بیشتر به این مراکز مراجعه می کنند. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره قبل از ازدواج را برشمرد و اشاره کرد: ترغیب و ترویج آگاهی بخشی بوسیله رسانه های ارتباط جمعی در چارچوب نمایش، مستند، سریال و در چارچوب آموزش در مدارس و دانشگاه ها، فراهم آمدن زمینه اشتغال برای جوانان، معرفی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به جوانان و خانواده ها، ارائه سوبسید جهت استفاده از خدمات مشاوره ای ازدواج شامل بیمه شدن خدمات مشاوره قبل از ازدواج، ثبت عقد زوجین مشروط به گذراندن دوره های آموزشی قبل از ازدواج و معرفی کارشناسان مجرب مهمترین راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره قبل از ازدواج هستند. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به تشریح وضعیت مشاوره ازدواج و خانواده از دید مدیران مراکز تخصصی مشاوره پرداخت و اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد مدیران و کادر متخصص شاغل در مراکز مشاوره دارای مدرک دکتری، عضو هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور، دارای بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه های و ارائه خدمات مشاوره به جوانان و خانواده ها هستند و عمدتاً میانگین سنی آنها ۴۰ سال است، پس استفاده از دانش و تجربه این متخصصان در امتداد کاهش لطمه های اجتماعی به سیاست گذاران، مسئولان و برنامه ریزان ضروری می باشد. کریمی گفت: برمبنای نظر سنجی ها، مصاحبه ها و گفتگو های انجام شده، این مدیران مشکلات مختلفی در حوزه فعالیت خود عنوان نموده اند که خیلی از این مسائل و مشکلات عمدتاً مسائلی هستند که بسیاری از اوقات از چشم نهادهای سیاست گذار و تصمیم گیرنده دور مانده و ضروری ست در این موارد اقدامات مؤثری انجام پذیرد. وی به مسائل و مشکلات مدیران مراکز برای ارائه خدمات بهتر به جوانان و خانواده ها اشاره کرده و اظهار داشت: عدم تامین هزینه های مشاوره از طرف مردم، عدم آگاهی مردم از اهمیت و لزوم مشاوره در هر یک از مراحل مهم زندگی، فقر اقتصادی و فرهنگی بویژه در مناطق محروم، عدم حمایت های قانونی از مراکز مشاوره، مشکلات مالی مراکز و نبود تبلیغات و اطلاع رسانی کافی در حوزه ارائه خدمات مشاوره ای از مهمترین این مشکلات هستند. کریمی در بخش دیگری از سخنانش به اهم اقدامات دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباب مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اشاره نمود و اظهار داشت: برگزاری دو دوره دانش افزایی برای مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده بوسیله ادارات کل ورزش و جوانان استانها، پیگیری و استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در برنامه های کاهش طلاق قوه قضائیه، افتتاح مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استانها، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به تخلفات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، بهبود و توسعه سامانه الکترونیک صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و پیگیری دو امضاء شدن مجوزهای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از مهمترین اقدامات این دفتر هستند. وی به دو دوره ملی دانش افزایی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان های فارس و گیلان در سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: این دوره ها با هدف دانش افزایی و بازآموزی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده انجام شد که در دوره اول ۸۵ نفر و در دوره دوم ۱۲۰ نفر از مدیران مراکز حضور داشتند و بیشتر برای مراکزی بود که طی سال ۹۸ مجوز فعالیت خودرا دریافت نمودند که ۹۹ درصد از شرکت کنندگان مشتاق تداوم و پویایی برنامه های آموزشی به صورت ادواری و استفاده از اساتید برجسته و مدت زمان بیشتری این دوره ها بودند. کریمی درباب برنامه های آتی دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان برای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده نیز اظهار داشت: تداوم دوره های دانش افزایی برای مدیران و روان شناسان و مشاوران شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا، زمینه سازی برای حضور مراکز در فضای مجازی از قبیل اینستاگرام و برنامه های لایو، استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در فضای مجازی باتوجه به مسائل نوظهور جوانان و زوجین جوان به ویژه در دوران کرونا، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، تهیه بانک اطلاعاتی متخصصان شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برمبنای حیطه فعالیت آنان و در اختیار رسانه ها قرار دادن این بانک اطلاعاتی از برنامه های آینده این دفتر است. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباب فعالیت ها و اقدامات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در دوران شیوع کرونا، گفت: از زمان انتشار ویروس کرونا، مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در صف اول خدمات رسانی برای رفع نگرانی ها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا قرار داشته و خدمات گسترده ای با امکانات محدود و رایگان به صورت تلفنی- مجازی و حضوری انجام داده اند و نقش بسیار فعالی در کاهش و کنترل اضطراب و کاهش تبعات ناشی از وسواس های فکری و عملی داشته و دارند.


منبع:

1399/03/29
11:26:17
5.0 / 5
1606
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
sunblog