كلاس های مجازی فرصتی برای ارتقاء كیفیت استعدادیابی

به گزارش بلاگ سان دانش آموزان و دانشجویان با رفت و آمد به محیط های آموزشی و قرار گرفتن در شرایط های مختلف، استعدادهای خویش را می شناسند، اما مجازی شدن كلاس ها این فرصت را از آنها گرفته است.

كلاس های مجازی فرصتی برای ارتقاء كیفیت استعدادیابی
به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، کیهان نوشت: دانش آموزان و دانشجویان با رفت و آمد به محیط های آموزشی و قرار گرفتن در شرایط های مختلف، این فرصت را پیدا می کنند تا استعدادهای خویش را شناخته و در مباحث پرورشی به بالندگی برسند اما مجازی شدن کلاس ها این فرصت تعامل حضوری، مواجه شدن با چالش های مختلف و آزمون و خطا را از آنها گرفته است.
با عنایت به معایب و فوایدی که آموزش مجازی دارد این سوال مطرح می شود که ادامه پیدا کردن شرایط اضطرار به اصلاح ماندگاری کرونا، سال تحصیلی پیش رو را در چه شرایطی قرار می دهد؟ آیا برگزاری کلاس ها به صورت حضوری با پروتکل های بهداشتی امکان پذیر است؟ یا ادامه پیدا کردن آموزش مجازی کارایی لازم را خواهد داشت؟

بحث پرورشی و استعدادیابی در آموزش مجازی
هدف اصلی تحصیل دانش آموزان در مدرسه فقط یادگیری دروس نیست، بلکه هدف این است که دانش آموز یا دانشجویان در محیطی به دور از خانواده ورود کرده تا روند آموزش برایشان به شیوه مناسب شکل بگیرد.
بزرگ ترین چالشی که آموزش آنلاین با آن روبه رو است، ارتباط رو در رو و بحث های حضوری میان دانشجویان است که در کلاس های دانشگاهی به سادگی فراهم می شود و منجر به رشد فکری دانشجویان شده و آنها در این فضا خیلی از مباحث تربیتی و اجتماعی را یاد می گیرند که یکی از آنها مواجه شدن با نظرات مخالف و چگونگی برخورد با آن در یک فضای مبتنی بر احترام متقابل است که به اصلاح دانشجو و دانش آموز را جامعه پذیر می کند.
یکی از بزرگ ترین معایب آنلاین درس خواندن کمبود ارتباط اجتماعی است. این به خصوص برای دانش آموزان نوجوان و جوان که باید دوست های جدید پیدا کنند صدق می کند. درس و دانشگاه برای شغل و آینده مهم هستند، اما فراموش نکنیم که امکان دارد در دانشگاه دوستانی پیدا نماییم که تا انتهای عمر برایمان باقی بمانند، بدون شک انسان از تنهایی گریزان است و حضور در این فضاها بخصوص برای خانواده های کم جمعیت می تواند تا حدودی خلاءهای موجود را پر کند.
در دنیای پیچیده امروز هیچ کس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست، امروز فعالیت در مدرسه و آموختن، خود بخش عظیمی از زندگی انسان هاست، دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته به شاگرد و تربیت او نگریست.
اگر معلمان با اصول و مبانی و هدف های تعلیم و تربیت، خصوصیت های دانش آموزان و نیازهای آنها و روش ها و فنون تدریس آشنایی نداشته باشند، هیچگاه قادر نیستند بعنوان سازندگان جامعه ایفای نقش کنند، حال تصور کنید با مجازی شدن کاملاً نقش تربیتی معلم و استاد صفر می شود و صرفا وقت آموزش صرف عرضه مطالب کتاب یا نسخه های از قبل آماده شده است.
در سیستم های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیتهای آنها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تربیت دانش آموزان و یا دانشجویان مؤثر است اما در این میان، نقش معلمان و اساتید و دانشگاه ها از دیگر افراد بسیار برجسته تر می نماید، چنان که بیشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه و دانشجویان در دانشگاه زیر نظر آنها سپری می کنند و عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلم ها و اساتید می باشند ازاین رو خیلی از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خویش را مرهون معلمان خود می دانند.
یکی از نویسندگان که عمری را به معلمی گذرانده می نویسد: «یکی از تحصیل کرده هایی که تحصیلات عالی و دکترای خویش را در کشور آلمان به پایان رسانیده بود چندین بار اقرار و اعتراف کرد که همه عقاید دینی او مدیون ارتباط با معلم خود بوده است. چونکه آنچه در فرآیند تعلیم و تربیت به متعلم انتقال می یابد تنها معلومات و مهارت های معلم نیست بلکه تمام صفات، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او هم به شاگردان منتقل می شود.»
روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گزارشگر روزنامه کیهان می گوید: «زمزمه هایی وجود دارد در خصوص اینکه اگر شرایط به همین صورت پیش برود کلاس هایی به صورت آنلاین برگزار گردد.»
وی ادامه می دهد: «مجازی شدن کلاس ها کیفیت آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهد، متأسفانه با وجود اینکه همکاران ما در آموزش و پرورش زحمت می کشند تا این نقیصه را جبران کنند اما کیفیت آموزشی آن طور که باید نیست و الان بار آموزشی بر روی دوش خانواده ها افتاده است و این برایشان خیلی سخت است چون که امکان دارد شاغل باشند و یا تعداد فرزندانشان از یک نفر بیشتر باشد.»
این نماینده مجلس یازدهم تصریح می کند: «علاوه بر اینکه امکان دارد خانواده ها از فضای آموزشی مدرسه عقب بمانند ما بحث پرورشی و استعدادی را داریم که بسیاری از آنها در فضای حضوری محقق می شود که داریم آنرا از دست می دهیم، ازاین رو چه بخواهیم چه نخواهیم با کاهش کیفیت آموزشی و افت تحصیلی مواجه هستیم.»
متفکر آزاد اضافه می کند: «اینکه چاره چیست را باید برایش تدبیر نماییم همچون اینکه چگونه کلاس ها را ایمن سازی نماییم و با همفکری وزارت بهداشت و آموزش پروتکل های بهداشتی ای تعیین شود که بازگشایی مدارس انجام پذیرد.»
وی خاطرنشان می کند: «باید تلاش نماییم دامنه تاثیرپذیری کیفیت آموزشی را بهتر نماییم و این امر نیازمند این است روی سامانه ها کار شود و کار کارشناسی صورت بگیرد که ما هم آنرا در مجلس از آموزش و پرورش مطالبه خواهیم کرد.»
وضعیت تحصیلی دیگر کشورها در زمان شیوع کرونا
خیلی از دانشکده ها، دانشگاه ها و مؤسسات علمی در دنیا تعطیل شدند و فعالیتهای آموزشی و اداری خویش را به صورت آنلاین دنبال می کنند.
به صورت مثال با شیوع کرونا دانشگاه هاروارد در اطلاعیه ای اعلام نمود که تمامی کلاس های دانشگاهی و مدارس خویش را تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار خواهد نمود و از دانشجویان خواست تا در طول ترم بهار و پس از آن هم به محیط دانشگاه رجوع نکنند. این دانشگاه اعلام نمود دانشجویان میهمان که نمی توانند محیط دانشگاه را ترک کنند در خوابگاه های خود از آموزش مجازی استفاده کنند.
یا در مثالی دیگر دانشگاه میشیگان، ایالت میشیگان آمریکا اطلاعیه ای را ۷ آپریل منتشر و اعلام نمود تمامی کلاس های حضوری دو ترم تابستان (۲۰ می تا ۱ جولای و ۶ جولای تا ۱۴ آگوست) تعطیل بوده و به صورت آنلاین برگزار می گردند. در این تاریخ تمامی فعالیتهای تفریحی، اردوها و بازدیدهای علمی به غیر از فعالیتهای مربوط به دانشجویان پزشکی، لغو خواهند شد.
همینطور دانشگاه آکسفورد، آکسفوردشایر انگلستان در اطلاعیه ای اعلام نمود که کلاس های خویش را معلق کرده، اما فکر نمی کند که آموزش آنلاین مؤثر باشد و هر زمان که ممکن بود، تدریس و آموزش به شکل آنلاین دنبال می شوند. این دانشگاه احتمالاً ارزیابی های آنلاین را جایگزین امتحانات تابستانی خود خواهد نمود.
حالا دیگر به جدیت می توان گفت جهان برای دوران پساکرونای خود باید برنامه ریزی مدونی داشته باشد.
تحقیقی جدید که توسط مؤسس «لندن اکونومیکز» برای کالج و دانشگاه لندن انجام شده، نشان داده است دانشگاه های انگلیس به علت شیوع کرونا با کاهش درآمد ۲.۵ میلیارد پوندی در ۲۱-۲۰۲۰ میلادی روبرو هستند.
دلیل این امر آن است که دانشجویان انگلیسی و بین المللی برنامه خود برای تحصیل در این کشور را تغییر داده یا رها کرده اند. تحلیل جدید نشان داده است در انگلیس در نتیجه بحران ویروس کرونا بیشتر از ۲۳۰ هزار دانشجو از تحصیلات عالیه در ۲۰۲۰ منصرف می شوند. بیشتر از نیمی از این عده، دانشجویان بین المللی هستند.
کاهش تعداد دانشجویان به معنای کاهش درآمد ۱.۵۱ میلیارد پوندی از جانب دانشجویان غیر اروپایی، ۳۵۰ میلیون پوند از جانب دانشجویان اروپایی و ۶۱۲ میلیون پوند از جانب دانشجویان انگلیسی است. این گزارش نشان داده است بعضی از مشهورترین دانشگاه های انگلیس به تقاضای تحصیل دانشجویان بین المللی وابسته هستند.

تکلیف سال تحصیلی جدید چه می شود؟
بنابر اظهارات مقامات رسمی وزارت بهداشت، در فصل پاییز سال ۱۳۹۹، کووید – ۱۹ مجدد اوج گرفته و همزمان شیوع «آنفلونزا» هم به پیک خود می رسد.
برخی کارشناسان و اپیدمیولوژیست ها هم معتقد هستند موج دوم شیوع بیماری رخ خواهد داد ولی زمان و بزرگی آن به درستی قابل تعیین نیست، چونکه مبحث های «داینامیک» تحت تاثیر عوامل مختلف است.
به نظر می آید بیماری هایی نظیر «کووید ۱۹» رفتاری فصلی داشته باشند. بنابراین انتظار می رود در فصل بعدی سرما، کشورمان این بیماری را مجدد تجربه کند. ازاین رو «معاونت پژوهش های اجتماعی فرهنگی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ» مرکز پژوهش های مجلس، در گزارش شماره ۲۷۰۱۷۰۱۵ خود چالش های نظام آموزش و پرورش را به همراه راهکارهای حل و رفع این چالش ها عرضه نموده است.
در این گزارش به رغم مشکلات و چالش های کرونایی که وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری با آنها مواجه می باشد با عنایت به پیشبینی آغاز موج دوم در فصل سرما یا پاییز ۱۳۹۹، به بایسته های این وزارتخانه برای شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و کارکنان، ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و تقویت آموزش های الکترونیکی و تلویزیونی اشاره شده است. ارزشیابی و پایش یادگیری از دروس سال تحصیلی جاری (۱۳۹۹-۱۳۹۸) با عنایت به تعطیلات پیش آمده در شروع سال تحصیلی جدید و برنامه ریزی برای جبران عقب ماندگی های درسی یکی از نکات قابل توجه در زمینه آموزش در سال تحصیلی جدید است.

ضرورت ارزشیابی و پایش
مدارس از اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ به جهت شیوع کرونا و هم پیش از آن به دلیل تعطیلات ناشی از آلودگی هوا، زمان آموزشی زیادی را از دست دادند. ازاین رو ضروریست در هفته یا دو هفته آغازین سال جدید نسبت به ارزشیابی از دروس سال قبل و رفع اشکال احتمالی اقدام گردد.
ارزشیابی و پایش از اصول اساسی در عرصه مدیریتی است که با عنایت به مسائل به وجود آمده برای آموزش و پرورش ایران در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد.
مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گزارشگر کیهان می گوید: «در وضعیت آموزشی امروز گرفتار اضطراری هستیم که به خاطر سلامت دانش آموزان مجبور به برگزاری کلاس های آنلاین شدیم.»
وی ادامه می دهد: «طبیعتا آموزش مجازی به هیچ عنوان نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و خویش را به همان کیفیت حضوری برساند اما به ناچار به جهت اینکه مخاطره جانی نداشته باشیم کلاس ها را غیرحضوری برگزار کردیم.»
اسماعیلی تاکید می کند: «علاوه بر شرایط اضطراری و تصمیماتی که گرفته شد نیاز است تا با همتی بیشتر به فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای برگزاری کلاس های غیر حضوری بپردازیم همچون روستاها و مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند.»
این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان می کند: «این سه ماه تابستان فرصت خوبی برای آماده کردن زیرساخت هاست تا سال تحصیلی جاری را اگر بنابر برگزاری غیرحضوری است با زیرساخت های لازم برگزاری کرده و به مناطق محروم هم خدمات رسانی نماییم، البته که امیدواریم در مهرماه با کنترل این بیماری با فضای حقیقی آموزشی رو به رو شویم.»
امیدواریم با رخت بستن این ویروس منحوس از کشور همه چیز به روال عادی خود بازگردد اما نباید فراموش نماییم حتی با برگزاری حقیقی کلاس ها باز هم نیاز داریم تا ظرفیت های آموزشی کشور را با استفاده از ابزارها و تکنولوژی های روز افزایش دهیم و از تلفیق آموزش حضوری و مجازی بار علمی دانش آموختگان و دانش آموزان را بالا ببریم.
سال تحصیلی جاری نیازمند تصمیمات همه جانبه دولت و فراگیر بودن آن برای تمامی طبقات است تا با استفاده آموزش لازم در تمامی سطوح، دانشجویان و دانش آموزان بتوانند مقطع تحصیلی خویش را به خوبی پشت سر بگذارند.

1399/04/23
11:36:27
5.0 / 5
1731
تگهای خبر: اساتید , برنامه , تدریس , رمان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
sunblog