در مراسم رونمایی از یك كتاب مطرح شد؛

آموزش مربیان برای تربیت بومی جنسی كودكان لزوم جامعه است

بلاگ سان: كتاب آخ جون كه من، منم در زمینه تربیت جنسی و عاطفی كودكان در خبرگزاری مهر رونمایی و بر ضرورت تربیت جنسی كودكان و نوجوانان متناسب با فرهنگ اسلامی جامعه تاكید گردید.

آموزش مربیان برای تربیت بومی جنسی كودكان لزوم جامعه است

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: طی چندین سال اخیر موضوع تربیت جنسی و آموزش جنسی برای کودکان و نوجوانان بیش از پیش مطرح گردیده است. با مطرح شدن سند ۲۰۳۰ و تصمیم هایی درباب ارائه آموزش های جنسی در مدارس نیز دغدغه مندان حوزه آموزش نسبت به ضرورت ممانعت با این نوع آموزش ها اظهار نگرانی کردند و برخی نیز مبادرت به تولید محتوا و انجام اقدامات فرهنگی دراین زمینه گرفتند.
به طوری که شاهد تولید محتواهای مختلف توسط مجموعه های فرهنگی بوده ایم. در همین راستا نیز از کتاب «آخ جون که من، منم» نوشته سید کمیل حسینی، در زمینه تربیت جنسی و عاطفی کودکان در خبرگزاری مهر رونمایی گردید.
این کتاب بمنظور ضرورت تربیت جنسی به کودکان و نوجوانان مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی نوشته شده است و مخاطب اصلی آن نیز والدین و مربیان برای یادگیری قواعد مربوط به تربیت جنسی فرزندان هستند.
کمیل حسینی پژوهشگر تربیت جنسی و مسئول مجموعه فرهنگی آرمانا در مراسم رونمایی از این کتاب، با توضیح درباب اقدامات مجموعه خود اظهار داشت: مجموعه ما از سال ۹۱ یک پروژه نظری به نام «جامعه جنسی» را شروع کرد و این پروژه درباره بررسی علل افزایش نقش غریزه جنسی در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی و غیره بود. خرداد ۹۶ بود که بحث سند ۲۰۳۰ و ارائه آموزش های جنسی در مدارس نیز مطرح و بحث های زیادی را به وجود آورد. بطوریکه کتابی «لک لکی در کار نیست» که در حوزه آموزش های جنسی ترجمه شده و دارای تصاویر نامناسبی بود به صورت رایگان در دسترس عموم بود. به همین دلیل به این فکر افتادیم، ما نیز دراین زمینه مبادرت به تولید محتوای بومی نماییم.

وی اشاره کرد: تمامی موافقان و مخالفان آموزش جنسی معتقدند ارائه این آموزش ها لازم است چونکه باتوجه به فضاهای جدید، رسانه های در دسترس، احتمال بروز آموزش های جنسی زودهنگام و ارتباطات های پرمخاطره، تربیت جنسی برای کودکان و نوجوانان لازم است اما نحوه ارائه آن برمبنای فرهنگ و مذهب کشور بسیار اهمیت دارد.
آموزش ۵ هزار مربی در زمینه آموزش های جنسی
این پژوهشگر تربیت جنسی اضافه کرد: به همین دلیل هدف گذاری خودرا با برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی آغاز کردیم و مرداد سال ۹۷ نخستین کارگاه آموزشی ما شروع به کار کرد. تا الان نیز بیش از ۷۰ کارگاه برگزار کرده ایم و ۵ هزار نفر نیز آموزش دیده اند. به غیر از والدین و مربیانی که به کلاس آمده اند نیز هزار نفر را در استانها بعنوان مربی ترویج گر روش آرمانا (تربیت جنسی) تربیت کرده ایم. در همین راستا در استان های خراسان شمالی، آذربایجان غربی، فارس، هرمزگان، البرز، اردبیل و بوشهر مربیان ما متعهد به ارائه آموزش های جنسی با روش و محتواهای تولیدشده هستند. این مربیان در سطح کشور تبدیل به یک شبکه بزرگ خواهند شد، اغلب این افراد بستر آموزشی داشته اند و یا مربی، معلم، فعال حوزه آموزشی، مربیان طرح صالحین و دغدغه مندان تربیت جنسی بوده اند.
حسینی گفت: برنامه ما برگزاری کارگاه های آموزشی در ۳۰ استان کشور بود که متأسفانه به سبب شیوع ویروس کرونا متوقف شده است. کارگاه ها نیز تابحال نظرسنجی شده اند و مورد استقلال بسیار بالایی قرار گرفته اند خوشبختانه ارگان های دولتی نظیر بسیج جامعه زنان، سازمان اوقاف، حوزه علمیه، بهزیستی و … تابحال با ما همکاری بسیار زیادی داشته اند. قرار بود تعداد مربیان ما به دو الی سه هزار نفر برسد که به سبب شیوع ویروس کرونا این امر محقق نشد. از طرف دیگر به سبب حساسیت آموزش ها امکان برگزاری دوره های آنلاین نیز وجود ندارد.
پاسخ به سوالات فرزندان با کتاب «آخ جون که من، منم»
وی با اشاره بر انتشار کتابی با عنوان تربیت جنسی مخصوص کودکان عنوان کرد: در این کتاب مباحث مختلفی ویژه والدین و مربیان برای ارائه آموزش های لازم دراین زمینه انتشار یافته است و در آن به مسائلی برای پاسخ دادن به سوالات کودکان و آموزش های لازم به والدین مطرح گردیده است. برنامه ما این است که تا دو سال آینده ۱۰ هزار مربی داشته باشیم و اگر این تعداد مربی تربیت شوند حدود ۱۰ میلیون خانواده را تحت تأثیر آموزش های خود قرار خواهند داد. بیشتر مربیان ما نیز فضای آموزشی و زمینه لازم را داشته اند و ما نیز با برگزاری کارگاه ها مجوز ارائه این آموزش ها را به آنها داده ایم.
این پژوهشگر تربیت جنسی گفت: نگاه ما این است که در مسئله هویت های جنسی بسیار شبهه و سوال در جامعه وجود دارد و متأسفانه بیشتر رسانه ها به این شبهات پاسخ غلط می دهند اما اگر خانواده ها در پاسخ به سوالات فرزندان خود پاسخ درستی به آنها بدهند در آینده شاهد چالش های بیشتری نخواهیم بود.

حسینی با اشاره به فعالیت در فضای مجازی عنوان کرد: به غیر از کارگاه ها در شبکه های مجازی نیز ورود کرده ایم و در پیام رسان ها و برنامه های مختلف به تولید محتوا می پردازیم بطوریکه هم اکنون حدوداً ۲۵ هزار عضو نیز در فضای مجازی داریم. در حوزه کتاب نیز کتاب ما به صورت مصور است و در ۱۵۰ صفحه با ۴۶ تصویرسازی چاپ شده است. در هر تصویر نیز به چند تکنیک و قاعده در تربیت جنسی پرداخته شده است. بعلاوه یک بارکد نیز در صفحات کتاب وجود دارد که والدین می توانند با هر نوع اپلیکیشن بارکد خوان به برنامه آپارات رفته و سرفصل موضوعی مرتبط را به صورت ویدئو مشاهده کنند. این کتاب یک کتاب چند رسانه ای، نوشتاری، تصویری و ویدئویی است.
کتابی ویژه والدین و مربیان
وی افزود: کتاب «آخ جون که من، منم» مخصوص والدین و مربیان است و بروی آن قید شده که برای کودکان و نوجوانان قابل استفاده نیست. در واقع والدین و مربیان باید آنرا مطالعه کرده تا نحوه ارائه تربیت های جنسی لازم به گروه هدف را یاد بگیرند. مخاطبان کتاب نیز از کودکان تا نوجوانان حتی بعد از سن بلوغ هستند.
حسینی اضافه کرد: ما مخالف هر گونه آموزش جنسی قبل از سن بلوغ هستیم و معتقدیم این امر سبب استرس کودکان و نوجوانان می شود در واقع آموزش های جنسی قبل از سن آگاهی جنسی غلط است. موضوع تربیت جنسی نیز مربوط به والدین و مربیان است و نحوه انتقال این آموزش ها از والدین به فرزندان اهمیت دارد که ما نیز در این کتاب و کارگاه های خود به این مساله پرداخته ایم. البته بعضی از موارد آموزشی جنسی نیستند اما در نهایت بر روی سلامت جنسی تأثیر دارند این موارد موجب استرس یا لطمه به کودکان نمی گردد اما برای حضور آنها در جامعه لزوم دارد.
وی عنوان کرد: کتاب و طرح ما نیز در شهریور ماه به صورت ملی رونمایی می شود و در چارچوب یک طرح تربیت اسلامی آنرا ترویج خواهیم داد. دراین زمینه نیز با ۴۰ نهاد مختلف همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اجتماعی زنان، بسیج زنان، بسیج دانش آموزی، صدا و سیما و بهزیستی همکاری داشته ایم و داریم.


منبع:

1399/05/21
14:13:28
5.0 / 5
1307
تگهای خبر: برنامه , جوانان , رسانه , رمان
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
sunblog