در نشست بلاگ سان بررسی شد؛

پیشبینی اساتید از پساكرونای دانشگاه های ایران

به گزارش بلاگ سان همدان مساله آموزش عالی در كشور یكی از موضوعاتی است كه تحت تاثیر شدید كروناویروس قرار گرفت چونكه علاوه بر مبحث حضور دانشجویان در دانشگاه، تجمع دانشجویان در خوابگاه ها، سلف های غذاخوری و سایر مكان های دانشگاه مسائلی بود كه سبب تعطیلی دانشگاه ها در همان ابتدای شیوع كروناویروس در كشور شد.

پیشبینی اساتید از پساكرونای دانشگاه های ایران
خیلی از دانشگاه ها از همان ابتدای تعطیلات، امر آموزش را به صورت غیرحضوری و مجازی دنبال کردند تا روند آموزش تعطیل نشود. دانشگاه ها برای این کار از برنامه های مختلفی مانند درس افزار، کانواس و ادوب کانکت استفاده کردند اما مشکلات زیرساختی مانند نداشتن سرورهای قوی، اینترنت پرسرعت و گاهی عدم آگاهی از نحوه استفاده از این برنامه ها در بعضی مواقع امر آموزش را مختل کرد.
آموزش مجازی تأثیرات مثبت و منفی زیادی در روند آموزشی دانشگاه ها دارد و آموزش عالی را با چالش ها و فرصت های فراوانی روبرو می کند به همین علت ایسنا در نشستی با حضور نمایندگان معاونت آموزشی دانشگاه های استان به بررسی «وضعیت آموزش مجازی و حضوری در دانشگاه ها در دوران کرونا» می پردازد.
اتفاقاتی که به نفع آموزش بود
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان در این جلسه اظهار داشت: بیماری کرونا مشکلاتی برای کشور به وجود آورد اما واقعاً در آموزش عالی کشور یکسری اتفاقات افتاد که به نفع آموزش بود و سبب تسریع استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مساله آموزش مجازی شد.
امید حمیدی اضافه کرد: طبق مصوبات قبلی وزارت علوم دانشگاه ها می توانستند حداکثر تا ۱۰ درصد دروس خویش را به صورت مجازی برگزار کنند اما تا پیش از شیوع کروناویروس در اسفندماه سال قبل دانشگاه صنعتی هیچ تجربه ای از آموزش مجازی نداشت و صددرصد کلاس های خویش را به صورت حضوری برگزار می کرد چونکه دروس عرضه شده در این دانشگاه، مهندسی است و جنبه عملی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در چهارم اسفندماه سال قبل که دانشگاه ها تعطیل شدند، دانشگاه صنعتی در ابتدا با جستجو و آزمون و خطا به این نتیجه رسید که آموزش به صورتی باشد که اساتید فیلم های آموزشی تهیه کنند و این فیلم ها در سایت دانشگاه توسط روابط عمومی دانشگاه بارگذاری شود که آن هم کار بسیار سختی بود و زحمات زیادی را برای بخش روابط عمومی دانشگاه و دانشجویان در جستجو و یافتن فیلم ها به وجود آورد.
بومی سازی درس افزار کانواس در همدان
حمیدی با اعلان اینکه در سال قبل یک برنامه به نام درس افزار کانواس خریداری کردیم که در دانشگاه های کشورهای اروپایی از آن استفاده می نمایند، توضیح داد: دانشجویان مستعد دانشگاه بوعلی و صنعتی همدان این برنامه را با زبان فارسی بومی سازی کردند تا دانشجویان دانشگاه های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان بیان نمود: در ۲۲ فروردین ماه این درس افزار در دانشگاه صنعتی همدان بهره برداری شد و اساتید از این برنامه برای عرضه دروس، گرفتن امتحان، عرضه تکلیف و دریافت پاسخ آن و درج اطلاعیه ها استفاده کردند.
وی اشاره کرد: این برنامه قابلیت های زیادی دارد و می تواند سوالات تصادفی در امتحانات به دانشجویان اختصاص دهد به صورتی که سوالات با هم متفاوت باشد، در این درس افزار می توان مدت زمان، تاریخ و ساعت امتحان را حتی از چند روز قبل تنظیم کرد تا حتی در صورت عدم حضور استاد امتحان برگزار گردد. در کنار استفاده از درس افزار کانواس، برای تدریس آنلاین هم از برنامه ادوب کانکت هم استفاده می نماییم.
حمیدی اظهار نمود: در این زمان شورای آموزشی به صورت مرتب تقریباً هر هفته در دانشگاه برگزار می شد و از سند «رهنمودهای ۲۰گانه ابلاغی وزارت علوم در زمان شیوع کروناویروس» استفاده کردیم و در جلسات شورای آموزشی قوانین جدیدی برای ترم پیش در جهت تسهیل امور دانشجویان وضع کردیم.
وی افزود: مهمترین قوانینی که در این نشست وضع کردیم این بود که درخواست حذف ترم و درس را بدون استثناء برای همه دانشجویان قبول می کردیم و چنانچه بعد از حذف دروس تعداد واحدها به زیر حدنصاب رسید، آن ترم را برایشان در سنوات محاسبه نکردیم، دروس معرفی به استاد را از دو درس به چهار درس افزایش دادیم و در جلسه هیئت امناء برای تخفیف شهریه و بازگشت بخشی از شهریه دروس حذف شده تسهیلاتی درنظر گرفته شده است که به محض ابلاغ از جانب هیئت امناء به دانشگاه در زمینه شهریه دانشجویان اعمال خواهد شد همینطور در جهت عرضه تسهیلات به این دانشجویان مبلغ ۷۰ درصد از پیش پرداخت شهریه ترم های پیش در این ترم دریافت شد.
چالش دروس عملی در آموزش مجازی
حمیدی با اعلان اینکه دروس عملی در آموزش مجازی برای ما تبدیل به یک چالش شده بود، توضیح داد: برای برخی دروس نیاز است دانشجو در آزمایشگاه کار کند ازاین رو در جلسات شورای آموزشی مصوب کردیم ثبت نمرات دروس عملی تا آخر تابستان وقت داشته باشد تا شاید بتوانیم کلاس ها را برگزار نماییم که این امر با عنایت به مصوبات ستاد ملی کرونا محقق نشد.
وی افزود: از آنجایی که حدود ۶۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه غیربومی هستند و امکان اسکان آنها در خوابگاه وجود نداشت ازاین رو شرایط برگزاری کلاس های حضوری فراهم نشد و سامانه درس افزار دراین زمینه بسیار سودمند بود و از اساتید در آزمایشگاه ها حین انجام آزمایش ها و آماده سازی مطالب درسی فیلمبرداری شد که این فیلم ها از راه سامانه درس افزار در اختیار دانشجویان دروس مربوطه قرار گرفت و ارزیابی دانشجویان برپایه تحویل گزارش کار و بعضاً برگزاری امتحان انجام شد.
وی با اعلان اینکه برای دروس تربیت بدنی هم امتحانات به صورت چالش در منزل برگزار گردید و دانشجویان فیلم فعالیتهای ورزشی خویش را برای اساتید ارسال کردند، اظهار داشت: حتی برای رفع اشکال دانشجویان هم برنامه داشتیم و اساتیدی که به صورت آفلاین تدریس می کردند موظف بودند حداقل هر دو هفته یک جلسه رفع اشکال آنلاین داشته باشند و گزارش آموزش های مجازی را حداقل هر ۲۰ روز یکبار به اداره آموزش عرضه کنند.
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان تاکید کرد: در دانشگاه صنعتی همدان تمام دروس نیمسال قبل به اتمام رسیده و هیچ درس ناتمامی نداریم. ما آمادگی کامل برای تدریس آنلاین در ترم ۹۹۱ را داریم چونکه اساتید و دانشجویان تجربه ترم گذشته و استفاده از برنامه های آموزش مجازی را دارند و برای ترم ۹۹۱ همه دروسی که لازم بوده را عرضه کردیم و هیچ درسی نبوده که نتوانیم عرضه نماییم.
وی در ارتباط با مشکلات آموزش مجازی هم خاطرنشان کرد: دانشجو در آموزش حضوری با دانشجویان دیگر می تواند ارتباط بگیرد، همفکری داشته باشند و جزوه، کتاب و نرم افزار با هم رد و بدل کنند که در آموزش مجازی این شرایط کمتر مهیا است.
حمیدی توضیح داد: دانشگاه ما در بحث شبکه، متخصصان خوبی دارد، بودجه زیادی را برای خرید سرورهای نسل جدید درنظر گرفتیم و زیرساخت ها را تقویت کردیم و در شورای فناوری اطلاعات دانشگاه تصمیمات مناسبی برای ارتقاء زیرساخت های آموزش مجازی در دانشگاه مصوب شد.
حُسن های آموزش مجازی
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان اشاره کرد: در کل آموزش مجازی هزینه خانواده ها مانند هزینه رفت و آمد، اسکان در خوابگاه و غذا را کاهش داد و امنیت خاطر والدین را نسبت به مشکلاتی که کرونا می توانست در خوابگاه برای دانشجویان به وجود بیاورد، فراهم نمود.
حمیدی افزود: یکی از حُسن های آموزش مجازی این است که این امکان وجود دارد که فیلم های آموزشی چندین بار توسط دانشجو بازنگری شود و حتی اگر در آینده آموزش حضوری وجود داشته باشد بازهم می توان از این فیلم ها بعنوان ابزار کمک آموزشی بهره برد.
وی ادامه داد: این شرایط حتی هزینه های برگزاری جلسات کلاسی آموزش حضوری را کاهش داده و دیگر نیازی نیست برای یک جلسه مبالغ زیادی برای رفت وآمد و اسکان هزینه شود بلکه با ادوب کانکت به سادگی این جلسات به صورت آنلاین برگزار می گردد.
وی تبیین کرد: محتواهای آموزشی برای اساتید و دانشجویان دراین زمینه عرضه شد تا درباره نحوه استفاده از این برنامه ها مطالبی در اختیار آنها قرار گیرد و در سایت دانشگاه ایمیل و شماره تماس کارشناسان آموزش، فناوری اطلاعات و روابط عمومی را قرار دادیم تا دانشجویان در صورت بروز مشکل در امر آموزش مجازی به مسؤلان ذی ربط دسترسی داشته باشند همینطور راه ارتباطی با اساتید مانند ایمیل و آیدی شبکه های اجتماعی آنها را در سایت قرار دادیم تا دانشجویان بتوانند با اساتید در ارتباط باشند.
شرایط دانشگاه ها در دوران پساکرونا
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان در ارتباط با شرایط دانشگاه ها در دوران پساکرونا اعلام نمود: اساسا در دانشگاه ما دروسی به صورت مجازی در کنار آموزش حضوری خواهیم داشت تا بتوانیم مشکلات کمبود فضای آموزشی را حل نماییم. در واقع دانشگاه پساکرونا تغییرات زیادی خواهد داشت و به نظرم تاکید بر روی رعایت مسائل بهداشتی در دانشگاه ها و استفاده از امکان برگزاری کلاس ها به صورت مجازی و از راه دور بیشتر می شود.
وی در ارتباط با برنامه های دانشگاه برای دانشجویان جدیدالورود توضیح داد: اساسا ثبت نام این دانشجویان به صورت اینترنتی خواهد بود و دوشنبه این هفته مقرر است اولین جلسه ستاد استقبال از دانشجویان برگزار گردد و فعلاً به سبب اینکه تاریخ ثبت نام این دانشجویان به صورت دقیق مشخص نمی باشد، نمی توان درباره تاریخ دقیق ثبت نام دانشجویان جدیدالورود صحبتی کرد.
آثار منفی آموزش مجازی
مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان هم با حضور در دفتر ایسنا اظهار داشت: حضور در محیط خوابگاه، ارتباط دانشجویان باهم و ارتباط دانشجویان با اساتید سبب اجتماعی تر شدن افراد می شد که آثار منفی این عدم تعامل را بعدها خواهیم دید.
میثم علیخانی با اعلان اینکه مرکز جامع علمی کاربردی استان همدان مانند تمام دانشگاه هایی که زیرنظر وزارت علوم فعالیت می نمایند، تابع تمام مقرراتی است که از ستاد ملی و استانی مقابله با کروناویروس و وزارت علوم ابلاغ می شود، اظهار نمود: در ترم ۹۸۲ از آغاز انتشار کرونا خیلی سریع در ستاد مرکزی دانشگاه ما در تهران تصمیماتی را گرفتند و قرار شد با عنایت به شرایط کشور از سامانه هایی که برای آموزش مجازی وجود دارد، در برای ادامه روند آموزش دانشحویان استفاده گردد.
وی با اعلان اینکه در مرکز جامع علمی کاربردی همدان، سامانه سمالایو را که متعلق به شرکت سما سامانه است، برای آموزش مجازی دانشجویان انتخاب کردیم، افزود: اوایل هر کاری مشکلاتی وجود دارد و حتی اگر سامانه هم بدون مشکل باشد کاربران می توانند نقص آن سامانه باشند چونکه تابحال آموزش مجازی را در کشور بدین شکل نداشتیم و جامعه هدف ما خیلی با این شرایط آشنا نیست.
ما خیلی به آموزش مجازی عادت نداریم
علیخانی با اعلان اینکه ما خیلی به آموزش مجازی عادت نداریم و دوست داریم سر کلاس باشیم، استاد تدریس کند و دانشجو به تدریس واکنش نشان دهند، تاکید کرد: به غیر از تمام مشکلاتی که وجود داشت، ما دوست نداشتیم دانشجو صدمه ای از این شرایط ببیند ازاین رو تصمیماتی در شورا گرفتیم تا دانشجو بتواند حذف درس داشته باشد و شهریه آن درس را به دانشجویان بازگرداندیم.
وی با اشاره به اینکه ترم ۹۸۲ به صورت کامل به اتمام رسید و هیچ درسی از آن باقی نمانده است، توضیح داد: ترم ۹۸۲ نسبت به سال های قبل طولانی تر شد چونکه علاقه ستاد ملی کرونا و وزارت علوم این بود که امتحانات در تابستان برگزار گردد و این هم برگرفته از آن مساله بود که فکر می کردند اگر هوا گرم شود وضعیت کرونا بهتر می شود ازاین رو امتحانات در مردادماه برگزار گردید.
مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان افزود: امتحانات به صورت مجازی برگزار گردید اما برگزاری امتحان دروسی مانند طراحی دوخت که احتیاج به عرضه یک پروژه داشت، به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های دیگر شاید به جهت کمبود زمان، ترم تابستان نداشتند اما ما دانشجویانی داشتیم که ترم آخر بودند و با دو یا سه درس فارغ التحصیل می شدند و اگر برای ترم ۹۹۱ می ماندند گرفتاری و مشکلات دیگری مانند نظام وظیفه برای آنها پیش می آمد ازاین رو از آغاز شهریورماه ترم تابستان را صرفا برای افرادی که فارغ التحصیل می شدند برگزار کردیم که این مساله خیلی به دانشجویان کمک کرد.
فرهنگ آموزش مجازی هنوز جا نیفتاده
علیخانی در ارتباط با چالش های آموزش مجازی مطرح کرد: فرهنگ آموزش مجازی هنوز برای ما جا نیفتاده و امکان دارد مشکلاتی در ارزیابی دانشحویان پیش بیاید و ارزیابی به خوبی انجام نشود.
وی افزود: یکی از چالش هایی که وجود داشت و همچنان ادامه دارد بحث زیرساخت هاست، دانشجویان با مساله کُندی اینترنت مواجهند که سبب می شود کیفیت آموزش پایین بیاید و حتی برخی موارد به ما سفارش می شود به سبب مشکلاتی که در پهنای باند اینترنت وجود دارد از وبکم استفاده نکنیم.
مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان خاطرنشان کرد: حضور در محیط خوابگاه، ارتباط دانشجویان باهم و ارتباط دانشجویان با اساتید سبب اجتماعی تر شدن افراد می شد که آثار منفی این عدم تعامل را بعدها خواهیم دید همینطور عدم آگاهی و عدم آموزش صحیح استفاده از لوازم آموزش مجازی به جامعه هدف هم از مشکلات این نوع تدریس است.
وی اشاره کرد: یکی از محسنات آموزش مجازی این است که به تناسب ماهیت خود احتیاج به حضور در جای مشخصی ندارد و فرد در هر مکانی می تواند آموزش ببیند و حتی در ساعات دیگر هم مجدداً از محتوای بارگذاری شده بازدید کند.
علیخانی با اعلان اینکه نمی توانیم آموزش حضوری را با آموزش مجازی مقایسه نماییم، اظهار نمود: این مقایسه باید به صورت درس به درس اتفاق بیفتد؛ بعنوان مثال آموزش مجازی برای دروس معارف اسلامی امکان دارد ۹۰ درصد موفق باشد در صورتی که برای درس دیگر امکان دارد موفق نباشد در واقع آموزش مجازی و حضوری در کنار هم می توانند موفق باشند.
اساتید شکل ارزیابی دانشجویان را تغییر دهند
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اساتید باید شکل ارزیابی دانشجویان را عوض کنند و فعالیتهایی که از دانشجو می خواهند متنوع تر شود تا مشکلات ارزیابی حل شود، اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی اجازه دارد آزمون آخر ترم ۱۵ درصد دروس را به صورت متمرکز برگزار کند، یعنی منبع درس مشخص است و آزمون به صورت متمرکز برگزار می گردد و فکر می کنم این اتفاق در دوران پساکرونا بیفتد و آموزش ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی باشد.
علیخانی افزود: طبق مصوبه وزارت علوم دانشگاه ها می توانند دروس عملی و کارگاهی و بخش عملی دروس کارگاهی و نظریه را با رعایت پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی به صورت حضوری برگزار کنند ازاین رو با توجه به این که ما دانشجوی غیربومی نداریم تلاش می نماییم آموزش حضوری و مجازی مکمل هم باشند تا حداقل بتوانیم کلاس های رفع اشکال را به صورت حضوری برگزار نماییم.
مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی همدان در انتها بیان نمود: برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه هم در حال انجام مکاتباتی با ستاد استانی مقابله با کروناویروس هستیم تا بتوانیم حداقل چند هفته کلاس ها را به صورت حضوری برگزار نماییم.
مشکلاتی که از عهده دانشگاه ها خارج است
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا هم در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه خیلی از مشکلاتی که در آموزش مجازی وجود دارد، از عهده دانشگاه ها خارج است و باید در سطح کلان حل شود، اظهار نمود: از تاریخ هفتم اسفندماه سال قبل آموزش مجازی را در دانشگاه بوعلی سینا آغاز کردیم اما در ابتدا برنامه ریزی ها بگونه ای بود که به آموزش مجازی فقط بعنوان یک برنامه کمکی نگاه می کردیم.
دکتر حسن ساری خانی با اعلان اینکه بعد از ماندگاری کرونا در کشور به این نتیجه رسیدیم که آموزش حضوری نخواهیم داشت و پس از عید استراتژی خویش را تغییر دادیم، افزود: البته آموزش مجازی شامل دروس عملی نشد و کلاس ها و امتحانات عملی را در شهریورماه به صورت حضوری برگزار کردیم.
وی اشاره کرد: ترم ۹۸۲ در دانشگاه بوعلی سینا برای دانشجویان مقطع کارشناسی به صورت کامل تمام و نمرات دانشجویان ثبت شده اما امتحانات دروس عملی مقاطع ارشد و دکتری هنوز به صورت کامل برگزار نشده است.
ساری خانی در ارتباط با زیرساخت های استفاده شده برای آموزش مجازی در این دانشگاه، توضیح داد: ترم گذشته غالباً از درس افزار استفاده کردیم که یک برنامه برای آموزش آفلاین بود و از نیمه اردیبهشت ماه هم به صورت محدود برخی کلاس ها را در ادوب کانکت به صورت آنلاین برگزار کردیم.
وی با اعلان اینکه در ارتباط با مشکلات و چالش های آموزش مجازی فقط برخی موارد وجود دارد که دست دانشگاه است و باقی موارد مشکلاتی است که در سطح کلان کشور وجود دارد، اظهار داشت: یکی از موارد مهم در آموزش مجازی بحث عدالت آموزشی است، وقتی کلاس حضوری است همه سرکلاس حضور دارند و از یک شرایط استفاده می نمایند اما در آموزش مجازی اولین مساله این است که آیا همه دانشجویان به اینترنت و لپ تاپ به صورت یکسان دسترسی دارند یا خیر؟ این یکی از مشکلاتی است که رفع آن واقعاً از دست دانشگاه خارج است و باید در سطح کلان بررسی شود.
نبود قوانین و مقررات در ارتباط با آموزش مجازی
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا افزود: مساله بعدی که باید به صورت کلان مرتفع شود، ضعف قوانین و مقررات آموزشی است. ما اصلاً در ارتباط با آموزش مجازی قوانین، مقررات و استانداردهایی نداشتیم اما در این زمان یکسری قوانین و مقررات در وزارت علوم نگارش شده که هنوز تکمیل نیست اما بخش زیادی از ضعف ها را جبران کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هزینه بالای دسترسی دانشجویان به اینترنت و مشکلاتی که در قطعی اینترنت وجود دارد، دست دانشگاه نیست، از طرفی در بعد فرهنگی هم مشکلاتی داریم، بسیاری از خانواده ها آموزش مجازی را به رسمیت نمی شناسند و خیلی از کاربران دیدگاه قابل قبولی نسبت به آموزش های آفلاین ندارند.
ساری خانی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که وزارت علوم پیش از اینکه نامه ای برای ما بفرستد آغاز به مصاحبه در ارتباط با آن مساله در رسانه ها می کند و بعداً که ابلاغیه ای برای ما می آید می بینیم اخبار انتشار یافته با نامه ابلاغی به ما متفاوت بوده و این مساله برای ما مشکلات و چالش هایی به وجود می آورد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا در ارتباط با مدل دانشگاه ها در دوران پساکرونا، تبیین کرد: پاسخگویی به این مساله خیلی دشوار می باشد، بارها خودم به این مورد فکر کرده ام، ما در ابتدا باید ببینیم که آیا مردم به فرهنگ دوران ماقبل کرونا بازمی گردند؟ اگر قرار باشد به روال سابق برگردند این رویه با چه سرعتی انجام می شود؟ یک مساله کلی که وجود دارد این است که آموزش های خیلی خوبی در مدت زمان انتشار کرونا در جامعه اتفاق افتاد، مردم و مدیران هم تجارب خوبی به دست آوردند.
وی با اعلان اینکه طبق اختیاراتی که از قبل وزارت علوم به دانشگاه ها داده ما می توانیم حداقل ۱۰ درصد دروس را به صورت مجازی پوشش دهیم، اظهار نمود: آموزش مجازی در دانشگاه بوعلی سینا از سال ۹۶ شروع شد و برخی کلاس ها را در سه ترم به صورت مجازی برگزار کردیم اما این کار برای ما موفقیت آمیز نبود. نکته ای که وجود داشت این بود که درس عمومی زبان فارسی و دروس گروه معارف نباید به صورت مجازی عرضه می شد.
ادامه آموزش مجازی در دوران پساکرونا
ساری خانی اشاره کرد: حالا با آشنایی صورت گرفته از آموزش مجازی میان اساتید و دانشجویان و با فرهنگسازی و تغییر قوانین و مقررات اساسا دانشگاه ها می توانند برای دوران پساکرونا از این رویه آموزشی استفاده کنند و ما هم برنامه استفاده از آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری در دوران پساکرونا را برای دانشگاه بوعلی سینا خواهیم داشت.
وی در ارتباط با ترم ۹۹۱ در دانشگاه بوعلی سینا توضیح داد: برای ترم ۹۹۱ سه نسخه از سامانه درس افزار را برای آموزش آفلاین راه اندازی کردیم و از سامانه ادوب کانکت هم برای آموزش آنلاین استفاده می نماییم همینطور برای برگزاری امتحانات هم از سامانه فرادید استفاده خواهیم کرد ازاین رو دانشگاه تا جایی که توانسته تمام تلاشش را کرده تا مشکلات را حل کند و به اساتید تاکید شده حداقل ۴۰ درصد از امر آموزش را به صورت آنلاین پوشش دهند.
ساری خانی در انتها اشاره کرد: یکی از چالش های بزرگی که ما در این ترم خواهیم داشت این است که دانشجویان ورودی در اواخر مهرماه به ما معرفی می گردند در صورتی که ترم ۹۹۱ در دانشگاه بوعلی از ۲۹ شهریورماه شروع شده و ما باید آخر ترم این دانشجویان را همزمان اعلام نماییم که مساله سختی است.
رقابت مؤسسات آموزش عالی با آموزش مجازی
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان هم در نشست ایسنا، با اعلان اینکه آموزش مجازی می تواند زمینه رقابت مؤسسات آموزش عالی را فراهم آورد، اظهار نمود: در ترم گذشته کل دانشگاه های آزاد کشور به صورت متمرکز از نرم افزار ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در چارچوب LMS استفاده می کردند و برای ترم ۹۹۱ هم همان نرم افزار را به لحاظ سرعت و کیفیت ارتقاء دادند و مقرر است با نام وادانا مورد استفاده قرار بگیرد. این سامانه به صورت آنلاین است و استاد و دانشجو می توانند به صورت تصویری و متنی باهم ارتباط داشته باشند و اساتید می توانند فایل های آموزشی خویش را در این سامانه آپلود کنند.
دکتر مهدی مجلسی اشاره کرد: تمام امتحانات ترم ۹۸۲ در دانشگاه آزاد همدان برگزار شده و امتحانات عملی را هم به صورت حضوری در چارچوب گروه های کوچک برگزار کردیم. دانشجویان غیربومی هم با هماهنگی آموزش واحد مبدأ و مقصد در دانشگاه آزاد شهر خود امتحان دادند.
وی اظهار نمود: با عنایت به شرایط موجود در کشور و شیوع کروناویروس همه مؤسسات آموزشی و دانشگاه ها به شکلی درگیر آموزش غیرحضوری شدند و این می تواند فرصت خوبی برای رقابت مؤسسات آموزش عالی با یکدیگر شود و این رقابت سبب بهبود خدمات دانشگاه ها خواهد شد.
مجلسی با اعلان اینکه یکی از برنامه های دانشگاه های تراز اول دنیا این است که آموزش غیرحضوری را جدی گرفتند، توضیح داد: ما حالا در یک عمل انجام شده قرار گرفتیم و ناخواسته وارد امر آموزش مجازی شدیم، آموزش مجازی می تواند بعد آموزشی ما را افزایش دهد.
وی افزود: در آموزش مجازی ما می توانیم دانشجویانی از سایر کشورها داشته باشیم بدون اینکه ضرورتی در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه باشد که این امر خیلی می تواند به ما کمک نماید.
آموزش دیگر به روال سابق برنمی گردد
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان هم به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: تاریخ معاصر دنیا در این قسمت به قبل کرونا و بعد کرونا تقسیم می شود، خیلی چیزها دیگر به روال سابق بازنمی گردد که یکی از این مسائل، آموزش است،
دکتر فرهاد فراهانی با اعلان اینکه یکی از خصوصیت های وزارت بهداشت این است که ما از سال ۹۳ زمانی که دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارتخانه بود، دانشگاه علوم پزشکی مجازی داشتیم، خاطرنشان کرد: در گذشته آموزش مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی به این قدرت نبود و این دانشگاه وظیفه پشتیبانی از آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی را به عهده داشت به طوریکه ما از سال ۹۶ مرکز آموزش مجازی را راه اندازی کردیم و بعد از انتشار کرونا برنامه ریزی های مفصلی در دانشگاه علوم پزشکی برای این امر صورت گرفت.
وی با اعلان اینکه بعد از انتشار کرونا در همه جای دنیا جهشی در آموزش های مجازی رخ داد، توضیح داد: ما پیش از انتشار کرونا در ترم دوم سال ۹۸، در سامانه نوید که مربوط به آموزش مجازی وزارت بهداشت است، فقط ۵۰ محتوا بارگذاری کرده بودیم اما طبق آخرین آمار از زمان انتشار کرونا تابحال ۱۱ هزار محتوا در این سامانه بارگذاری شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تاکید کرد: در جهت توسعه آموزش مجازی باید فرهنگسازی های لازم انجام گیرد و بسترهای مورد نیاز فراهم گردد و سامانه ها با عنایت به نیاز توسعه پیدا کنند.
ارائه خدمات آموزشی در مرکز آموزش دانشگاه علوم پزشکی
وی با اعلان اینکه مرکز آموزش دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا را با یک بودجه کمتر از شش میلیارد تومان توسعه دادیم، تشریح کرد: بخش اول این مرکز را راه اندازی کردیم و هم اکنون ۳۵۰ کامپیوتر برای عرضه خدمت آموزشی و برگزاری آزمون داریم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اشاره کرد: از اردیبهشت ماه برگزاری آزمون مجازی را آغاز کردیم و برای ترم جدید از تابستان برنامه ریزی های لازم را انجام دادیم و دانشجویان، در گروه بندی های مشخص مشغول به تحصیل هستند در واقع آموزش مجازی صددرصد دروس نظریه و بخشی از دروس عملی ما را پوشش داده اما کارآموزی و کارورزی ها باید به صورت حضوری برگزار گردد.
وی در ارتباط با مشکلات آموزش مجازی مطرح کرد: سردرگمی های ایجاد شده، عدم ارتباط دانشجو، استاد و محیط آموزشی با یکدیگر و مشکلاتی که در زیرساخت ها وجود دارد، از اساسی ترین چالش های آموزش مجازی برای دانشگاه ها بود.
بحران پیش آمده را کنترل کردیم
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اشاره کرد: خوشبختانه هیچ چالشی از دانشگاه ما خارج نشد و توانستیم بحران پیش آمده را کنترل نماییم، در مدیریت بحران این مساله که بحران تشدید نشود، خیلی مهم می باشد.
فراهانی در انتها اظهار نمود: اساسا آموزش های مجازی به روال سنتی قبل بازنمی گردند اما حضور در فضای آموزش و تعامل انسان ها با هم شامل استاد و دانشحو و بیمار خیلی سازنده است.




منبع:

1399/07/13
13:34:56
5.0 / 5
850
تگهای خبر: اساتید , برنامه , تدریس , رسانه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
sunblog