در یك نشست علمی مطرح شد؛

ثبت تاریخ كرونا، مزیت دوركاری برای زنان

به گزارش بلاگ سان یك استاد دانشگاه اظهار داشت: زنانی با پایگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتر، اثرات مثبتی را از دوركاری ناشی از كرونا دیدند این زنان فرصت كردند زمان بیشتری را با همسر، و فرزندان خود سپری كنند.

ثبت تاریخ كرونا، مزیت دوركاری برای زنان

به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نشست تخصصی مجازی با عنوان «کرونا، قرنطینه در قاب روایت زنان» را با حضور الهام ملک زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سمیه تاجیک اسماعیلی (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی)، برگزار کرد.
در ابتدای نشست سمیه تاجیک اسماعیلی عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار داشت: طی چند ماه اخیر، کشورهای جهان با مشکل یکسانی به نام شیوع کرونا رو به رو شده اند. اما نکته جالب توجه این است که واکنش ها به این ویروس و تبعات آن متفاوت بوده و هست. بعنوان نمونه زنان واکنش متفاوتی نسبت به مردان در مورد کرونا و قرنطینه داشته اند به جرأت می توان گفت زنان بیشترین تأثیرات را از کرونا و ایام قرنطینه چه در سطوح فردی، روانی، عاطفی و چه در سطوح خانوادگی و اجتماعی پذیرفته اند.
تاجیک بیان نمود: با عنایت به این که زنان بعنوان محور اصلی خانواده، بیشترین تاثیر را بر روی سایر اعضای خانواده دارند، توجه به روحیات، تجارب و عواطف آنها بخصوص در این ایام از اهمیت و لزوم بالایی برخوردار می باشد. زنان با پایگاه اجتماعی، اقتصادی متفاوت و با نقش های گوناگون، اثرات متفاوتی را از قرنطینه تجربه کرده اند. بعنوان نمونه زنانی با پایگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتر، اثرات گاه مثبتی را مشاهده کرده اند. این زنان به دلیل دورکاری، فرصت پیدا کرده اند که زمان بیشتری را با همسر، و فرزندان خود سپری کنند و یا حتی زمان بیشتری را برای خودو نیازهای عاطفی، روانی و جسمانی خود صرف کنند. اما در این میان برخی زنان، بخصوص زنانی از پایگاه اجتماعی و اقتصادی پایین تردر این ایام نگرانی، استرس و یا حتی خشونت بسیار بیشتری را متحمل شده اند.
در ادامه نشست الهام ملک زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مورد نتایج روایت های زنان در دوران کرونا اظهار داشت: شوک اولیه کرونا پشت سر گذاشته شده، قرنطینه های الزامی و اختیاری هر دو در کشورهای مختلف تجربه شدند و مردم و مسؤلان هر نقطه از جهان که درگیر این پاندمی شده اند، برای بیرون آمدن از مرداب کرونا، در تلاشند. دانشمندان از اولین روزها، همه‌ی توان علمی خویش را برای شناسایی و راه های مقابله و تسلط بر این ویروس را می آزمایند، روانشناسان به صرافت نجات روان های پریشان شده در این جنگ یک طرفه بشر با موجودی ناشناخته افتاده اند. فعالان و محققان رشته های مختلف به تکاپو به جهت اینکه هریک با عنایت به تخصص خود دست به کاری بزنند که حال دنیا را خوب کنند. وضعیت را بفهمند و برای عادی کردن شرایط کاری کرده باشند. فرقی نمی کند از شیمیدان ها و متخصصانی که در ساخت و تولید مواد شوینده و ضد عفونی کننده گرفته تا محققان حوزه های علوم اجتماعی و کسانی که برای بالا بردن بیشترین ایمنی در مقابل نفوذ ویروس در کار ساخت و تولید پارچه و ماسک و سایر اقلام پیشگیرانه هستند. محققان تاریخ و مورخان هم در زمره همین افرادند که در سرتاسر مناطق درگیر پاندمی کرونا در جهان، بیکار نماندند.
وی اضافه کرد: برای خود رسالتی هم آفریدند. ثبت و ضبط حوادث، زنده نگه داشتن تلاش ها، از خودگذشتگی ها و اقدامات مردمی و دولتی در سرتاسر دنیا با هدف حفظ این اقدامات و تجربه های زیسته در بحران کرونا برای نسل های بعدی. گامی فراتر هم گذاردند و در گذشته پژوهشی در تاریخ بیماری های واگیر و اپیدمیک از لابلای متون و اسناد، بدین باور که کاربست تجربیات تاریخی و شناسایی اقدامات گذشتگان در موقعیت های مشابه تا چه حد می تواند با عنایت به روحیات و وضعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مناطق مختلف، مفید باشد. با این ملاحظه که در موقعیت های مشابه در گذشته کشورها و سرزمین ها همچون ایران، کمک رسانی و انجام کارهای پشتیبانی و پشتیبانی از ساکنان درگیر با بیماری، توسط حکومت ها چگونه بوده است و اساساً در سطور تاریخ چه گزارش هایی از این ایام به جای مانده است. با وجود همه‌ی پیشرفت های دنیای کنونی، اینک و در قرنطینه های اختیاری یا اجباری، تا چه حد این پیشرفت ها کارآمد است؛ و آنجا که علم و پیشرفت راه ندارد و یا کارایی لازم را ندارد، با عنایت به تجربیات سرزمینی چگونه می توان امکان زندگی را مسیر کرد.
ملک زاده اظهار داشت: در ایران هم طی ایام قرنطینه و ماه های گذشته، بازار داغی از سخنرانی های مجازی، وبینار ها و مقالات انتشار یافته در این خصوص به راه افتاده است. بسیاری همچون موارد مشابه بر موج حادثه سوارند و به مرور به کلیشه هایی برای عقب نماندن از کاروان کرونا مسافر این امواج شده اند، برخی هم در تلاشی پرارزش و آرام، با همان هدف ثبت و ضبط روزهای تلخ جهان کنونی، دست به فعالیتهای پژوهشی عمیقی زده اند. از آن جمله اقدام عالمانه گردآوری و ثبت تاریخ کرونا و بیماری های واگیردار به منظور ثبت تاریخ طبقات عادی جامعه و به تعبیری دقیق تر تاریخ مردم است که به همت و هدایت دکتر داریوش رحمانیان به مرحله‌ی اجرا درآمده است.
وی افزود: مبحث کنونی هم برای مشارکت در این اثر پرارزش توسط اینجانب تهیه، تدوین و عرضه شده است. با عنایت به حوزه‌ی مطالعاتی تاریخ اجتماعی ایران در دوره معاصر و تاریخ زنان، سعی شده با ثبت و ضبط دلنوشته ها، خاطرات، تجربیات و آثار برخی از زنان طبقات مختلف جامعه، ایام قرنطینه ایشان به تصویر کشیده و مجموعه ای از این نوشته ها از زنان ایرانی ساکن شهرهای مختلف ایران و کشورهای دیگر تدوین شود. جامعه این پژوهش، زنانی با طیف های اجتماعی متنوع شامل زنان دانشگاهی، خانه دار، معلم، هنرمند، فعال مدنی و سیاسی هستند که بعضاً بدون ذکر مشخصات، مگر در صورتیکه مایل به معرفی خود بوده اند بدانها پرداخته شده است. در نوشته های این زنان هیچ گونه دخل و تصرف ویرایشی به عمل نیامده و تلاش شده، با حفظ سبک نوشتار و بازتاب افت و خیزهای روحی، احساسی و تمایلات قلبی ایشان که در این ایام و در چارچوب کلمات از آنها صادر شده، خاطرات و مطالب، ثبت و عرضه شود.
ملک زاده بیان نمود: طبیعتاً دسته بندی و تحلیل هایی که از روایت های زنان این مجموعه در مورد خاستگاه و پایگاه طبقاتی هر یک، بازبینی در ترسیم فضای جامعه در روزهای کرونا از دید ایشان، کنش و واکنش های احساسی در مواجهه با مصائب و مشکلات ناشی از کرونا در روزهای قحطی و …، در این پژوهش لحاظ نشده است. در انتها نشست ملک زاده اظهار داشت: سعی شده در زیر پوست کلمات این زنان، آرزوها، ترس ها، واقعیات و وضعیتی که بر زنان ایرانی طی ایام قرنطینه و اوج تمهیدات پیشگیرانه پیشگیری از ابتلای به کرونا، در جاهای مختلف رفته است نشان داده شود. با این هدف که در گام نخست، مجموعه روایت های زنان، از کرونا و ایام قرنطینه تدوین و در گام بعدی، کار بررسی و تحلیل این روایات به پژوهش مستقل دیگری موکول گردد امید می رود این تلاش، بتواند گوشه ای از پرده جامعه‌ی این روزهای ایران از منظر زنان را کنار زده و در معرض دید آیندگان قرار دهد.


منبع:

1399/08/07
12:00:57
5.0 / 5
716
تگهای خبر: فرهنگی
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
sunblog