دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد؛

باید میان سنجش و  پذیرش تفكیك قائل شویم

به گزارش بلاگ سان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تكیه بر اینكه باید میان سنجش و  پذیرش تفكیك قائل شویم، اظهار داشت: برای پذیرش در دانشگاه بدون كنكور باید میان سنجش و  پذیرش تفكیك قائل شویم و سازوكارهای متناسب با این شرایط را به كار گیریم.

باید میان سنجش و  پذیرش تفكیك قائل شویم
به گزارش بلاگ سان به نقل از ایسنا؛ دکتر سعید رضا عاملی در جلسه ۱۳۸ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه تصمیم گیری در مورد حذف کنکور جز تصمیمات سخت به حساب می آید چونکه طی ۴۲ سال نتوانسته ایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیافتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت.
دکتر عاملی افزود: نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده ایم که تا بحث تغییر می شود آشفتگی به وجود می آید و از سوی دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و... ناشی از کنکور مبحث مهمی است که نادیده گرفته می شود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: کنکور یک نظام ارزیابی و پذیرشی است که اعتماد به آن هست و یک حداقل هایی را تأمین می کند ولی به علت ناکارآمدی در ارزیابی عمیق و طولانی مدت و هچنین میزان اضطراب و نگرانی و فشاری را که بر داوطلب و خانواده او وارد می نماید و همینطور کسب و کارهای غیر کیفی که کنار آن شکل گرفته است، قابل ادامه دادن نیست.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی وی ضمن اشاره به اینکه رقابت و نگرانی در کنکور راجع به بعضی از رشته های خاص وجود دارد و برای مابقی رشته ها اجازه پذیرش در اختیار دانشگاه است، اظهار داشت: در شرایط کنونی، وزارت علوم هم اعلام نموده که ۸۵ درصد کنکور برداشته شده و پذیرش دانشگاه برپایه سوابق تحصیلی است.
وی با اشاره به اینکه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، تجربه های سایر کشورها در مورد حذف کنکور و نحوه پذیرش در دانشگاه بررسی و تحلیل شده است، خاطرنشان کرد: سنجش باید بر مبنای سوابق تحصیلی و آزمون صورت گیرد و استانداردسازی آزمون ها ضروری می باشد. برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکارهای متناسب با این شرایط را به کار گیریم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بر تفکیک بین سنجش و پذیرش در کشور توافق وجود دارد، افزود: وزن دهی به دروس برای رشته های متفاوت می تواند در اختیار دانشگاه ها باشد، به صورت مثال دانشگاهی در رشته مهندسی یا علوم پایه وزن دهی خاصی به دروس با عنایت به اولویت ها و روش های تدریس اعلام می کند.
دکتر عاملی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: آموزش و پرورش هم باید مسئولیت بپذیرد و فقط کافی نیست برای مقطع آخر، آزمون استاندارد برگزار کند. برای مبحث پذیرش، حداقل در دوره متوسطه باید آزمون ها استاندارد باشد. در واقع سازمان سنجش همه بار را روی دوش خود گذاشته است و این سبب شده است فرایند شدن ارزیابی تبدیل به ارزیابی مقطعی و ارزیابی در 4 ساعت به جای 4 سال شود.

در ادامه دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی به عرضه گزارشی درمورد ساماندهی نظام سنجش و پذیرش پرداخت و اظهار داشت: یک پیشنهاد مطرح شده برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کشور در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که بیشتر روی پذیرش تمرکز و سنجش از راه سابقه تحصیلی و آزمون های امور تخصصی صورت گیرد و به برخی دانشگاه های منتخب اجازه برگزاری آزمون های تخصصی و اختیار پذیرش داده شود که البته با عنایت به شرایط موجود هم اکنون این امر امکان پذیر نیست.
دکتر سوزنچی اظهار داشت: هشت سیاست در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است. نخستین سیاست این است که بیشتر روی سنجش تاکید شود و تمرکز زدایی پله ای از سنجش را بعنوان گام اول در این فضای سیاست گذاری انجام دهیم.
وی ادامه داد: هم اکنون سنجه های کنکور خیلی حفظ محور است و عمق بالای یادگیری را نمی سنجد و لزوم دارد سابقه تحصیلی، آزمون‎های عمومی، تخصصی و حتی آزمون های هوش و مباحث مهارت و خلاقیت در سنجه ها اضافه شود.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: مدل پیشنهادی این است که در بخش سنجش ارزیابی؛ سابقه تحصیلی، آزمون های مهارتی و هوش و هم کنکور صورت گیرد و در سابقه تحصیلی فقط معدل معیار نباشد.
وی افزود: در این مدل پیشنهادی اختیاری به دانشگاه ها برای برخی از دروس در نظر گرفته شده است بعنوان مثال اگر مقرر است کسی ریاضی دانشگاه شریف بخواند نباید ریاضیش کمتر از درصد مشخصی باشد.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری در مورد نحوه اجرای این مدل پیشنهادی اظهار داشت: در ارزیابی تحصیلی سه سال آخر متوسطه ملاک است و آزمون هوش و مهارتی به صورت سالیانه و کنکور سراسری به صورت حداقل دو بار در سال برگزار می گردد و چندین نهاد، مجری آن خواهند شد.

در ادامه دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت شفاف سازی استراتژی جداکردن سنجش از پذیرش، اضافه کرد: دروس اختصاصی جزء سنجش نیست و جزء پذیرش به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه سنجش عمومی باید قابلیت اعتبار و تکرارپذیری داشته باشد، اظهار داشت: سنجش به معنای بلد بودن همه دروس عمومی است و دروس اختصاصی در زمره دروس سنجشی محاسبه نمی گردد.
دکتر مخبر دزفولی افزود: در بخش پذیرش دو استراتژی پذیرش متمرکز و پذیرش پلکانی وجود دارد. چاره مساله کنکور حذف دکتری مستقیم از آزمون سراسری است.
دکتر مخبر دزفولی ضمن اشاره به ولع پزشک شدن در داوطلبان کنکور سراسری عنوان کرد: پذیرش پزشکی از مقطع دیپلم روش درستی نیست و باید این پذیرش از مقطع کارشناسی صورت گیرد چون که جوان 18، 17 ساله آمادگی روحی و ظرفیت ذهنی لازم برای خواندن رشته پزشکی را ندارد.




منبع:

1399/08/25
12:14:48
5.0 / 5
559
تگهای خبر: آموزش , تدریس , دانشگاه , فرهنگی
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
sunblog