كارشناس مركز پژوهش های مجلس مطرح كرد؛

ضرورت مهارت آموزی مادران شاغل برای مدیریت زندگی

کارشناس گروه زنان و خانواده مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: صِرف حضور مادر در خانه منجر به انجام وظیفه مادری نمی گردد و بانوان برای ایفای نقش همسری و مادری به مهارت و دانش نیاز دارند.

ضرورت مهارت آموزی مادران شاغل برای مدیریت زندگی

به گزارش بلاگ سان به نقل از مهر، ریحانه رحمانی پور کارشناس گروه زنان و خانواده مرکز پژوهش های مجلس در برنامه چشم انداز رادیو گفتگو، ضمن اشاره به اینکه در ارتباط با مادران شاغل باید به دو نکته «مادر بودن» و «شاغل بودن» توجه کرد، اظهار داشت: شغل، کاری است که به وسیله آن کسب درآمد صورت گرفته و شاید در بعضی موارد با وظیفه مادری در تعارض باشد. اگر به دنبال این هستیم که وظیفه مادری به شکل مطلوب رخ دهد باید بدانیم که امکان دارد حتی مشغله های خانه داری هم مانع انجام درست وظیفه مادری شود.
رحمانی پور وظایف مادری را کاملاً از خانه داری جدا دانست و تصریح کرد: اگر هر یک از وظایف مثل همسرداری، تمیز کردن خانه و غیره به درستی انجام نشوند، امکان دارد به وظایف دیگر صدمه بزنند. پس لزوماً شاغل بود مانعی برای فرزندآوری نیست درواقع نکته مهم این است که بانوان برای ایفای نقش همسری و مادری به مهارت و دانش نیاز دارند.
دلایل شاغل شدن بانوان ریشه های مالی و اجتماعی دارد
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس با عنایت به اهمیت پرداختن به علل شاغل شدن بانوان اظهار داشت: نخستین دلیلی که یک مادر لزوم شاغل شدن را حس می کند، بحث مالی است. یعنی اگر دنبال حل تعارض با وظیفه مادری هستیم، باید مشکل مالی را حل نماییم.
وی همینطور اضافه کرد: دلیل دوم حضور خانم ها در بیرون از منزل، کسب هویت و سرمایه اجتماعی است. ازاین رو باید علتها را کنار هم قرار داد تا بتوان دنبال چاره رفت. در واقع باید گفت هدف این نیست که زنان شاغل نشوند، بلکه باید بتوانند شاغل بودن را در کنار وظیفه مادری مدیریت کنند که گرفتار تزاحم منافع نشوند.
رحمانی پور با تکیه بر اینکه در سیاست گذاری باید به چرایی شاغل شدن خانم ها پاسخ داده و بعد به چگونگی شاغل شدن برسیم، اظهارداشت: اینکه چه زمینه های شغلی باید برای بانوان فراهم گردد، احتیاج به برنامه ریزی و البته قانون گذاری دارد. از لحاظ فرهنگی هم باید تغییر گسترده ای در جامعه یعنی هم در مردم و بانوان و هم در مسئولین ایجاد شود.
وی با معرفی قانونی که کاهش ساعت کاری برای خانم ها را در شرایط خاص دربرمی گیرد، اظهار داشت: شرایط خاص مانند بانوی سرپرست خانوار، مادران کودکان زیر شش سال و خانم هایی که همسر و کودک بیمار دارند. البته اجرای این قانون عمدتاً همراه با فشار کاری و روانی مدیران است.
الگوهای فرزندآوری در بانوان شاغل متفاوت است
رحمانی پور با اشاره به اینکه آمارها نشان داده است زنان شاغل عمدتاً دو فرزند دارند، ابراز کرد: باید اظهار داشت که الگوی فرزندآوری در هر بانوی شاغل متفاوت بوده و این یعنی بانویی که شاغل است دو مسیر را انتخاب می کند.
وی اضافه کرد: مسیر اول این است که فرزند دوم خویش را بلافاصله به دنیا می آورد تا بتواند بزودی به شغل خود برگردد یا در راه دوم، به دنیا آوردن فرزند دوم را به مثلاً ۱۵ سال دیگر موکول می کند. اما این الگو در بانوان خانه دار فرق می کند چونکه امید آنها به فرزندآوری بیشتر است.
کارشناس گروه زنان و خانواده مرکز پژوهش های مجلس در انتها نگاه فرهنگی در زمینه فرزندآوری را بسیار غالب دانست و اظهار داشت: سبک زندگی جامعه تغییر کرده، خواسته ها و مطالبات هم نسبت به گذشته متفاوت شده و پیامد آن، بزرگ شدن نیازهای مالی است. به همین نسبت الگوهای ازدواج و فرزندآوری هم تحت شعاع این قضیه قرار گرفته است.


1399/11/08
14:53:53
0.0 / 5
325
تگهای خبر: برنامه , فرهنگی
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
sunblog