معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت:

بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده شود

به گزارش بلاگ سان معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده شود، اظهار داشت: با ارزیابی دانشجویان در طول ترم، فشار روحی و روانی شب امتحانی آنها کاسته می شود.

بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده شود
دکتر ابوالفضل واحدی در گفتگو با ایسنا، در رابطه با زمان برگزاری امتحانات آخر ترم جاری دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار نمود: با عنایت به این که این ترم به علت شرایط کرونایی دیرتر برگزار شد، امتحانات ما از ۵ تیر ماه به صورت غیرحضوری شروع شده و به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت و در تاریخ ۱۷ تیرماه به پایان خواهد رسید.
وی در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری باکیفیت امتحانات افزود: ما برای اساتید دانشگاه، کارگاه هایی را برگزار کرده ایم که به نوعی، جلسات به اشتراک گذاری تجارب اساتید است تا نحوه برگزاری امتحانات غیرحضوری بررسی شود و فرایند برگزاری امتحانات با رعایت عدالت و اصالت امتحانات همراه باشد و علاوه بر آن کیفیت امتحانات مناسب باشد.
وی با اشاره به اینکه در این کارگاه ها دغدغه ها و مشکلات دانشجویان مورد توجه قرار می گیرد، اضافه کرد: یکی از اهداف ما در این کارگاه ها این بود که به دانشجویان هم استرس زیادی وارد نشود و حاصل این جلسات دستورالعمل ها و شیوه نامه هایی بود که به دانشکده ها و اساتید مختلف ارسال شده تا امتحانات را به شیوه مطلوب تری برگزار کنند.
دکتر واحدی با اشاره به اینکه سال جاری، دغدغه قطعی برق هم به دغدغه های قبلی ما اضافه شده، تصریح کرد: ما در مورد این مشکل، برای مرکزی که مقرر است سامانه امتحانات دانشگاه علم و صنعت را ایجاد نماید، اقداماتی را پیشبینی کرده ایم که مطمئن باشیم این مرکز با قطعی برق مواجه نشود و سامانه برگزاری امتحانات گرفتار مشکل نشود. ولی با این حال، مشکل قطعی برق برای دانشجویان ما وجود دارد. چونکه دانشجویان ما از سراسر کشور هستند و امکان دارد دانشجویان با قطعی برق و اینترنت مواجه شوند که در این رابطه استاد به صورت موردی مشکل دانشجو را مدیریت می کند.
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه ما از قبل به اساتید گفته بودیم که امتحانات باید به طور گسترده برگزار شوند اظهار داشت: این گستردگی، به این معنا است که اساتید در بازه های زمانی مختلف امتحان بگیرند، کوئیز برگزار کنند، امتحانات شفاهی بگیرند و پروژه هایی تعیین کنند تا اینطور نباشد که نمره دانشجو فقط وابسته به امتحانات نهایی باشد. بر این اساس، سقف نمرات امتحان پایانی در دانشگاه علم و صنعت ایران، حداکثر ۸ نمره است تا توزیع نمرات در بخش های مختلف باشد تا اگر دانشجو گاهی گرفتار مشکل شد، همه بضاعت علمی او تنها در امتحان آخر ترم سنجیده نشود. نمراتی که در سامانه دانشگاه ثبت شده هم نشان از آن دارد که اساتید به این سمت رفته اند تا ارزیابی های توسعه یافته داشته باشند. البته این امر بار و فشار روحی روانی دانشجو را می کاهد و کمک می نماید سنجش آنها به صورت عادلانه تر صورت گیرد.
دکتر واحدی در ارتباط با احتمال بروز تقلب در امتحانات اظهار داشت: در کارگاه هایی که برای اساتید برگزار شده، در این حوزه هم مسائلی مطرح گردیده است. شیوه های برگزاری امتحان با یکدیگر متفاوت می باشد. مثلا از طریق های مبارزه با تقلب، روشن کردن دوربین مقابل لپ تاپ است، یا این که دانشجو یادداشتی بنویسد تا هویت وی تایید گردد و همچنین، امتحانات به صورت پارامتری برگزار گردد یعنی اگر سئوالات برای دانشجویان یکی بود، اعداد با هم متفاوت باشند. ازاین رو امکان تقلب برای آنها وجود ندارد. همینطور اگر برگه امتحانی یک دانشجو A است، دیگری B انتخاب می شود.
وی خاطرنشان کرد: بررسی های ما در مورد نمرات دانشجویان در دوران کرونا و قبل کرونا مبین آن است که نمرات دانشجویان در نخستین ترم کرونایی نسبت به ترم قبل آن بسیار مختصر افزایش داشت و در دومین ترم کرونایی این اختلاف به صفر رسید. این نشان داده است که در دانشگاه علم و صنعت ایران تقلب ها بسیار محدود و اندک بوده است. البته ما به اساتید متذکر شده بودیم که در صورت تقلب دانشجویان، از آنها سئوالات به صورت شفاهی پرسیده شود. ما با انجام این اقدامات تلاش کردیم، عوارض منفی و جانبی کرونا در برگزاری امتحانات را به حداقل برسانیم.




منبع:

1400/04/06
21:10:26
0.0 / 5
407
تگهای خبر: آموزش , اساتید , اینترنت , پروژه
این پست بلاگ سان را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات کاربران بلاگ سان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
sunblog